pic_for_blog32

חשיבות שתיית מים במהלך ההיריון

מאמר מאת: רותי אליאב-לטר דיאטנית קלינית MSc ומידענית רפואית

מדוע חשוב לספק נוזלים לגוף בתקופת ההיריון?

  1. עלייה במשקל: במהלך תקופת ההריון, בעיקר בשני השלישים האחרונים, עולה כמות הנוזלים בגוף האישה באופן משמעותי עקב:
  2. עליה בנפח הדם של האשה: כדי ליצור מחסן דם במקרה של דימום ולאפשר הובלת חומרי הזנה לעובר (אם לפני ההיריון היה לה 3 ליטר דם, בהיריון הכמות יכולה לעלות ל 4-5 ליטר דם).
  3. הצטברות מי שפיר: רלוונטי במיוחד לשליש השלישי והאחרון של ההיריון. מי שפיר הינם נוזל בהיר, צהבהב המקיף את העובר ומשמש כמקור להזנה ומחסן מים לעובר ומהווה את הסביבה בה הוא מתפתח. בנוסף, משמשים המים כחומת הגנה המגינה על העובר מפני זעזועים מכניים, שינויי טמפרטורה, ומבודדים אותו מזיהומים חיידקיים. הם מאפשרים את תנועתו החופשית של העובר בחלל הבטן ומסייעים להתפתחות הריאות שלו.
  4. התפתחות השליה: זהו האתר העיקרי לאספקת מים ומזון לעובר. מים חיוניים להתפתחות תקינה של השליה
  5.  השלמת נוזלים עקב הקאות: קרוב ל-40% מהנשים ההרות חוות הקאות במיוחד בשליש הראשון של ההיריון. הקאות מגבירות את איבודי המים, מצב המצריך השלמות נוזלים לשמירה על איזון טוב של נוזלים בגוף ולמניעת התייבשות שמסכנת גם את העובר.
  6. הכנה להנקה: מים תורמים להגברת ייצור חלב אם.
  7. מניעת התייבשות: והפחתת הסיכון לצירים מוקדמים.

במחקרים נמצא כי לשתיית מים  יש השפעה בריאותית על המצבים הבאים במהלך ההיריון:

  • מניעת עצירות: בהיריון קיימת הפרשה גבוהה של הורמונים, כמו פרוגסטרון, וירידה בפעילות הגופנית של האשה, המשפיעים על תנועתיות המעי וכתוצאה גורמים לעצירות. העצירות אופינית לכשליש מהנשים ההרות , ובמיוחד בשבועות הראשונים להיריון.
  • מניעת דלקות בדרכי השתן: כ – 3% מהנשים ההרות מאושפזות עקב דלקות בדרכי השתן. במחקר נמצא כי שתייה מספקת עשויה למנוע היצמדות של חיידקים לדופן שלפוחית השתן.

2r6a3458_28142674024_o

כמה צריך לשתות בזמן היריון?

על מנת להשלים את איבוד הנוזלים בהיריון . אישה הרה צריכה לצרוך בנוסף לכמות היומית המומלצת לאישה תוספת יומית של כוס וחצי מים (300 סמ"ק). בהיריון תאומים התוספת המומלצת כפולה. בסך הכל כמות המים המומלצת בהיריון היא 3 ליטר:  2.3 ליטר באמצעות שתיית נוזלים פלוס 0.7 ליטר שיגיעו מהמזון (מים המצויים בירקות, פירות, מרקים, מוצרי חלב ועוד).

2r6a3424_28683050921_o

מה מומלץ לשתות בהיריון?

הנוזל המומלץ ביותר הוא מים. מים הם משקה טהור, נקי, שאינו מכיל מרכיבים שאינם טבעיים כמו חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, צבעי מאכל, ואינם מכילים קלוריות.

אולם, מאחר ונשים רבות, ובמיוחד בתקופת ההיריון, מתקשות להתרגל לטעמו התפל של המים, אפשר ומומלץ לשלב משקאות נוספים על בסיס מים, כדי למנוע התייבשות. לדוגמא, מים קרים (משפרים את טעם המים), מים שהושרו בהם פיסות ירק או פרי כמו לימון, עלה נענע, לימונית פלחי תפוז ובמקרים מסוימים בהם קיימת דחייה חזקה למים, מומלץ לשתות במנות קטנות עם קשית.

מתי לשתות?

חשוב לשתות על פי תוכנית ולא על פי חוש הצמא, ששונה מאשה לאשה ולכן לא תמיד מדוייק ומצביע על מחסור בנוזלים בגוף. חשוב לשלב שתייה במשך היום.  בבוקר בהשכמה, בין הארוחות, ביחד עם הארוחה, אחרי מאמץ כלשהו, וקצת יותר ביום חם.

דרך נוספת להגביר צריכת מים היא נוכחות תמידית של בקבוק DRINKOUT  בבית ובעבודה. מחקרים מראים גם כי הימצאות של בר מים באיזור, מגביר את צריכת הנוזלים ומעודד שתייה.

תקופת ההיריון היא תקופה רגישה ומשמעותית לבריאות האם והעובר. מעבר לחשיבות אורח חיים בריא, הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית ורוגע, יש לתת תשומת לב לשתייה מספקת. שתייה מספקת תבטיח עלייה תקינה במשקל של האם לצורך הגדלת נפח הדם, מי שפיר והתפתחות תקינה של השיליה, תמנע עצירות ודלקות בדרכי השתן ותתרום להיריון תקין לכל אורכו. מומלץ לשתות כ- 3 ליטר ביום(2.3 ליטר מנוזלים, 0.7 ליטר ממים המצויים במזון), בעיקר מים ולהימנע משתייה ממותקת, צריכת אלכוהול, צריכת יתר של קפאין ותה צמחים.

בהריון- גם מים הם חלק מתזונה המיטיבה עם האם והעובר! העבירי את התקופה הרגישה והמתרכבת עם מים טעימים, נקיים וזמינים מבר המים תמי4 והגיעי ללידה בריאה, חזקה ומרוממת!

רוצים את בר המים תמי4 אצלכם בבית? השאירו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

רוצים את בר המים תמי4 אצלכם בבית?
השאירו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.