Water Blog | בלוג המים של תמי 4 - שטראוס מים - הילד אינו מרוכז בבית הספר? בדקו אם הוא שותה מספיק מים

ילדים

מאת:

צוות הבלוג

תאריך:

13/2/17

הילד אינו מרוכז בבית הספר? בדקו אם הוא שותה מספיק מים

למים סגולות רבות כשמשתמשים בהם כמו שצריך וצורכים אותם בכמות מספקת. אך באותה המידה, כשלא עושים זאת, הנזק עלול להיות משמעותי. התזונאית רותי לטר, עם מידע חיוני לכל הורה ומורה שבריאות הילדים חשובה לו

85% מהמוח עשויים ממים. המים במוח מעורבים בתקשורת בין תאי העצב, ובזרימת הדם. כאשר מוח פועל במיטבו, הילד מממש את הפוטנציאל השכלי שלו ומצטיין במשימות הלימודיות . לצערנו, רוב הילדים לא מגיעים לצריכה היומית המומלצת של נוזלים במשך היום, ולעתים, מחסור בשתייה עלול להפריע למוח החושב, ובכך למעשה לפגוע בהישגי הילד.   post_0000_Layer-Comp-1   ילדים הם אחת הקבוצות הרגישות ביותר למחסור בשתייה בהשוואה למבוגרים, וישנן מספר סיבות לכך. ראשית, משקל הגוף הנמוך שלהם. שנית, התלות שלהם במבוגרים המספקים להם נוזלים, ולבסוף, העובדה כי מנגנון ויסות החום והקירור העצמי שלהם עדיין לא בשל בהשוואה למבוגרים. אפילו במחסור קטן בנוזלים, במצב של "התייבשות קלה" (איבוד של 1-2% מנוזלי הגוף), נפגם תפקוד המוח מבחינת מצב הרוח, רמת האנרגיה, והיכולת לחשוב בבהירות.   post_0011_Layer-Comp-12   מה ההיגיון מאחורי הדבר? מדוע בעצם זה כך? כאשר אנו שותים מעט נוזלים, קיימת בגוף מעין "מערכת סדרי עדיפויות", המנתבת את כמות המים בגוף ובמוח, לפעילויות הקשורות בהישרדות, ופחות לפעולות הקשורות לתפקוד חיי היומיום. בהתייבשות, קיימת ירידה בנפח תאי המוח, ובמקביל- הפרשת "הורמוני לחץ" (לדוגמא הורמון קורטיזול) וחומרים עצביים אחרים הפוגמים בתפקוד המוח. הדבר גורם לירידה פעילות המוח מבחינת זיכרון, הקשבה, בהירות, חדות מחשבה ומצב רוח- עד כדי הפרעות קשב וריכוז, בלבול, עצבנות, עייפות ומצב רוח רע.   post_0010_Layer-Comp-11   במחקרי תצפית שנעשו בבתי ספר באנגליה, המורים העידו על כך שבכיתות בהן השתפרו הרגלי שתיית המים, היה שיפור ניכר בתפקוד הקוגניטיבי של הילדים. במחקר נוסף, ישראלי, נבדק הקשר בין התייבשות והתייבשות קלה, לבין תפקוד המוח בקרב ילדים. נמצא כי מצבים אלו פגעו בתפקוד המוח ברמות שונות- תלוי, כמובן, בשיעור ההתייבשות וביכולת האישית של כל ילד להסתגל למצב זה. הפגיעה התבטאה במיוחד ברמת הערנות הירודה ובעצבנות יתר. בקרב בילדים שהיו מיובשים, הייתה פגיעה בעיקר בזיכרון לטווח הקצר. מסקנת החוקרים הינה כי התייבשות ארוכת טווח עלולה לפגוע ביכולת הקוגניטיבית של הילדים המיובשים.   post_0009_Layer-Comp-10   במחקרים שונים שבדקו השפעת מתן מים לתלמידים בהשוואה לתלמידים שלא קיבלו מים, נמצא כי לאחר השתייה, התלמידים העידו על כך שהם מאושרים יותר ובמבחנים נמצא כי היה להם זיכרון חזותי ושמיעתי, זיכרון לטווח קצר ויכולת לפתור בעיות מתמטיות, בשיעור גבוה יותר מהתלמידים שלא שתו. נמצא לדוגמא כי לאחר שתיית מים התלמידים היו מרוכזים במשימה לימודית בשיעור של 78% מהזמן, לעומת ילדים שלא שתו, שהיו מרוכזים רק בשיעור של 53% מהזמן. בשאר הזמן דעתם הוסחה, הם הסתכלו לצדדים, פטפטו או קמו ממקום מושבם. תראו מה שמים יכולים לעשות. עקב העובדה שאפילו התייבשות קלה עלולה לפגוע בתפקוד המנטאלי של ילדים, משרדי הבריאות בארץ ובעולם, החלו בתוכניות התערבות, המעודדים שתיית מים בקרב תלמידי בית ספר.   post_0008_Layer-Comp-9   לסיכום, הגורמים המשפיעים על תפקוד המוח בקרב ילדים הם אכן רבים ומגוונים, אולם אספקה נאותה של נוזלים במשך היום היא אחת הדרכים לשפר את מצבם ולכן, לפני שפונים להתערבויות מורכבות יותר, אם שמתם לב כי ילדכם אינו מרוכז, עייף או עצבני, ואין לכך סיבה נראית לעין או סיבה רפואית, עודדו אותו לשתות במשך היום. כמו כן, רצוי כי המורים והגננות ייזמו מספר הפסקות שתיה ביום, יאפשרו העמדת בקבוק מים אישי על שולחן הלימודים ויאפשרו לילדים לצאת לשירותי בכל רגע שיחפצו בכך. מומלץ גם להנחות את הילדים לשתות מים בשעת מבחן או בשעת ביצוע משימות כיתה מסובכות ומורכבות. התנהגויות פשוטות אלו יגבירו את צריכת המים בקרב הילדים וכנראה גם ישפרו את תפקוד המוח ומצב רוחם, ומי מאתנו כהורים ומורים לא רוצה בכך?

רוצה את בר המים אצלך בבית? צריך רק להשאיר פרטים ונציגינו יחזרו אליך בהקדם

*אופס, שכחת להכניס את השם שלך
*אופס, שכחת להכניס את הטלפון שלך הזנת טלפון לא תקין
*אופס, שכחת להכניס את האימייל שלך הזנת מייל לא תקין
תודה על פנייתך נציג מטעמנו יחזור אליך בהקדם
חלה תקלה בשליחת הטופס. אנא נס/י שוב במועד מאוחר יותר.